۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳

افزایش تعرفه برق صنایع، زیر ذره بین بیدار بورس

گامی در جهت واقعی کردن قیمت‌ها یا...
افزایش تعرفه برق صنایع، زیر ذره بین بیدار بورس

کارشناس حوزه انرژی گفت: بینی ما بر این است که در آینده‌ای بسیار نزدیک معیار مصرف انرژی و بهای کربن هم در قبوض برق به نحوی گنجانده شده و از مشترکین اخذ گردد!

به گزارش بیدار بورس، بر اساس ابلاغیه اخیر وزارت نیرو، برق واحدهای صنعتی فولادی و مس و فلزات اساسی و کانه‌های فلزی با مصرف بیش از ١ مگاوات، ۱۳۲۵ تومان و واحدهای با مصرف بین ۲۵۰ کیلووات تا ١ مگاوات ۹۰۵ تومان به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه خواهد شد.

سیدرضا شهرستانی کارشناس صنعت فولاد در این خصوص به خبرنگار بیدار بورس گفت: افزایش تعرفه برق فولادی‌ها، روی هزینه‌های تولید، تاثیر بااهمیتی که منجر به افزایش قیمت محصولات این صنعت شود، نخواهد داشت.

مهندس سیاهی، کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار بیدار بورس در خصوص این ابلاغیه بیان کرد: همانطور که مستحضر هستید، برق با قیمت یارانه‌ای در اختیار صنایع تولیدی و واحدهای تجاری و مشترکان خانگی قرار می‌گیرد. در راستای واقعی‌تر کردن قیمت برق که از قانون اصلاح الگوی مصرف سال ۱۳۸۷ به بعد، بارها بر روی آن تاکید شده بود، این سیاست اتخاذ شده است.

او افزود: اردیبهشت سال گذشته، نرخ برق واحدهای تولیدی بزرگ فولادی در ساعات میان‌باری ۱۲۰۰ تومان بود که این نرخ دو برابر نرخ قرارداد خرید تضمینی محاسبه می‌شد و در قراردادهای خرید تضمینی، هر کیلووات ساعت برق ۶۰۰ تومان بود. الان مبنای ۱۲۰۰ تومان به ۱۳۲۵ تومان (برای ساعت میان‌باری) و ٢٦٥٠ تومان هم مربوط به ساعت‌های اوج بار خواهد بود. به نظر می‌رسد این نرخ کاملا طبیعی و منطقی است و برای سال آینده هم پیش‌بینی می‌شود که برق صنایع افزایش نرخ دیگری داشته باشد. با توجه به اینکه هم شدت انرژی صنایع و هم مصرف برق و گاز صنایع برای تولید محصولات عدد بالایی است، پیش‌بینی ما بر این است که در آینده‌ای بسیار نزدیک معیار مصرف انرژی و بهای کربن هم در قبوض برق به نحوی گنجانده شده و از مشترکین اخذ گردد!

کارشناس حوزه انرژی اظهار کرد: در نظر داشته باشید که قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق برای دولت، در حدود ۵۵۰۰ الی ۶۰۰۰ تومان است و قیمت ۱۳۲۵ تومانی برای صنایع، عدد بالایی نیست و طبیعی است که در سال‌های آینده به سمت واقعی‌سازی نرخ برق حرکت کنیم و برق صنایع افزایش قیمت بیشتری داشته باشد. 

او ادامه داد: قطعاً واقعی‌سازی قیمت برق منجر به افزایش قیمت محصولات در بازار داخل نیز خواهد شد!

کارشناس انرژی در رابطه با تاثیر این سیاست گذاری بر میزان قطعی برق گفت: موضوع افزایش بهای برق با قطعی برق دو مقوله مجزا از هم است. قطعاً صنایع تولیدی انتظار دارند اگر هزینه بالاتری برای برق متحمل می‌شوند، قطعی برق نداشته باشند؛ اما قطعاً مادامی که سبد تولیدات صنعت نیروگاهی کشور جوابگوی مصارف داخلی نباشد خاموشی‌ها ادامه دارد! مشکل اصلی در حوزه برق بحث ناترازی است. قطعاً نیاز به ظرفیت سازی و احداث نیروگاه‌های جدید داریم و یکی از راهکارها، حرکت واحدهای بزرگ صنعتی به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه است. کما اینکه در حال حاضر هم برخی شرکت‌های بزرگ تولیدی کشور مثل فولاد مبارکه، آلومینیوم المهدی، چادرملو و...سرمایه‌گذاری‌های در این حوزه انجام داده و نیروگاه‌هایی در دست احداث دارند.

کد خبر 38344

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =